22

Dienstverleningscafé: digitaal het nieuwe normaal voor iedereen?

11.00 - 12.00 UUR

Welkom in het dienstverleningscafé. We serveren een drankje en sterke praktijken. Besturen die fors inzetten op digitalisering en tegelijkertijd betere dienstverlening realiseren voor burgers die digitaal niet mee kunnen, leiden het tafelgesprek. We zijn ook benieuwd naar uw vragen en ervaringen.

  • Jef Versmissen (Herentals) doet het nieuw dienstverleningsconcept uit te doeken, met maximale toegankelijkheid ​ook voor OCMW-cliënten.
  • Antwerpen kiest voluit voor digitale dienstverlening maar niet zonder e-inclusieve dienstverleningsprocessen met Elke De Laet, programmaleider klantenconctacten en digitale dienstverlening.
  • Ilse Mariën (VUB) schetst een typologie van mensen die digitaal niet meekunnen; cruciale info voor aanpak op maat.
  • In Kortrijk is 1777 en stadhuis op afspraak is er voor iedereen, Geert Robaeys, verantwoordelijke dienstverlening.
  • Gent geldt als voorloper in e-inclusie. Sara Van Damme getuigt over succesvolle acties en de impact op de toegankelijkheid van de stedelijke dienstverlening.  
  • De Vlaamse overheid stelt zijn burgerloket voor en doet met u de toets naar toegankelijkheid.
  • Turnhout: toegankelijke digitale dienstverlening dankzij samenwerking met Digidak die besturen ondersteunt op vlak van e-inclusie. (o.v.)
  • Balen kiest voor cocreatie en de appreciative inquiry-aanpak . Igor Geubbelmans getuigt over deze mensgerichte aanpak die het fundament legt voor klantgerichte dienstverlening die toegankelijk is voor iedereen.
  • Roeselare digitaliseert onder het motto: niet radicaal digitaal, wel maximaal digitaal. Matthias Vandamme, programmaleider verklaart  ​
  • Schilde zet de kracht van Service Design in. Secretaris Tine Vervisch en Tine Peeters van Studio Dott geven een inkijk in hun creatieve aanpak om dienstverlening gebruikersgericht te ontwerpen.
  • Bilzen gaat voor radicaal multikanaal. Debby Peremans en Birgit Thoelen laten u kennis maken met de principes en met de consequente procesbenadering die hiervoor de basis legt.
  • In Brugge en Oostende zorgt online buurten ervoor dat ook ouderen digitaal verbonden zijn, Bert Desmet legt uit wat uw gemeente hiermee kan.

Sustainable Development Goals_Dutch-16.jpg 

De slimme gemeente: hoe technologie inzetten om maatschappelijke vragen op te lossen?; De sociale gemeente: wat als uw bestuur alles uit de kast haalt opdat iedereen mee kan doen?

Vereniging van Vlaams Steden en Gemeenten VZW

Paviljoenstraat 9, 1030 Brussel

02 211 55 00

info@vvsg.be

Sign In